NAGRODA MINISTRA DLA DOROTY GANOWSKIEJ
Za wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej, Minister Edukacji Narodowej przyznał nagrodę Dorocie Ganowskiej, nauczycielce ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Strzelcach Kraj. Jest to pierwsze wyróżnienie o tej randze w historii szkoły. Uroczysta gala odbyła się 14 października, a więc w Dniu Edukacji Narodowej, w gorzowskim Teatrze im. J. Osterwy.
Ile lat pracuje Pani jako nauczyciel?
Pracuje jako nauczycielka od 1989 roku, a więc jestem w trakcie 33. roku szkolnego.
Jakiego przedmiotu/przedmiotów Pani uczy?
Mam uprawnienia do nauczania biologii i chemii. Przez wiele lat prowadziłam zajęcia wyłącznie z chemii, a w tym roku uczę biologii.
Jak długo i jak ciężko trzeba zapracować na najwyższą nagrodę ministra?
Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Starałam się, i ciągle się staram, dobrze wykonywać swoją pracę. Starannie przygotowuję każdą lekcje, systematycznie sprawdzam postępy uczniów w nauce. Wiele czasu poświęcałam uczniom, którzy chcieli rozwijać swoje chemiczne zainteresowania. Pracowałam z nimi w ramach zajęć koła chemicznego, ale również poprzez indywidualne konsultacje. Cieszy mnie bardzo, że nawet w czasie pandemii, znaleźli się uczniowie chętni do zgłębiania tajników chemii. Efektem tej pracy są laureaci i finaliści Konkursu Chemicznego. Przez ostatnie dwanaście lat uczniowie naszej szkoły zdobywali najwyższe laury w tym konkursie, zajmując czołowe miejsca w województwie lubuskim. W pandemicznym roku 2020, mój uczeń został też laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Chemicznego organizowanego przez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Myślę, że te właśnie sukcesy moich uczniów oraz bardzo dobra ocena mojej pracy przez dyrekcję szkoły, zdecydowały o przyznaniu nagrody. Jest pięknym podsumowaniem ponad trzydziestoletniej pracy w szkole. Nawet w najśmielszych marzeniach nie przypuszczałam, że ją otrzymam.
Jak dużą motywacją będzie wyróżnienie za „wybitne osiągnięcia” w dalszej pracy nauczyciela?
Z całym szacunkiem dla Nagrody Ministra, nie uważam, aby zmieniła mój stosunek do wykonywanej pracy. Jestem nauczycielką dla uczniów. Największą motywacją są dla mnie ich sukcesy. Cieszy mnie, że dla wielu z nich chemia stała się częścią ich drogi zawodowej. Laureaci i finaliści konkursów chemicznych zostają lekarzami, farmaceutami, stomatologami. Odnoszą sukcesy z dziedziny chemii w liceach i na studiach. To jest największą motywacją nauczycielki chemii i biologii do dalszej pracy.
Dlaczego warto być nauczycielem?
Nauczycielem warto być nie dla zarobków, oczywiście. Może nawet pomimo zarobków. To zawód dla tych, którzy lubią pracę z dziećmi i młodzieżą. To fantastyczne móc wspierać młodych ludzi w ich rozwoju. W tej pracy nie można się nudzić. Wymaga systematycznej ” harówki”, ale również twórczej inwencji. W tę pracę trzeba zaangażować się całościowo: intelektualnie, emocjonalnie, społecznie i fizycznie. Z tego powodu jest naprawdę obciążająca i bardzo trudna. A jednak nie znam innego zawodu, którego wykonywanie daję tyle radości i satysfakcji.
red