Doczekaliśmy się! Obwodnica otwarta!
Historyczna chwila, na którą czekały pokolenia mieszkańców, za nami! Obwodnica naszego miasta oficjalnie została otwarta. Ta data będzie długo pamiętana, szczególnie przez mieszkańców mieszkających przy trasie 22. Miasto odpocznie od korków i tranzytu.
Była sobota, tuż przed 9 rano. Jedna z mieszkanek nie mogła uwierzyć, że doczekała tej chwili. – Naprawdę nie sądziłam, że doczekam tego momentu. Mieszkam w centrum, spać po nocach nie mogłam, bo szczególnie puste lawety jadące przez bruk budziły pół bloku. Dziś pierwszy raz się wyśpię w ciszy i spokoju – mówiła szczęśliwa kobieta naszemu reporterowi. Takich głosów jest całe mnóstwo. Marek Naruszewicz cieszy się, że ciężkie maszyny ominą miasto. – Będzie można spokojnie się poruszać – komentował.
W końcu o tej inwestycji mówiło się od lat, wszędzie i odmieniało przez wszystkie przypadki. – To moment oczekiwany przez pokolenia. Dziś stoimy szczęśliwi, że po dekadach starań udało się. Dziś cieszą się niemal wszyscy, bo niemal wszyscy o tę inwestycję przez lata dopytywali, ale też walczyli. To dzieło bardzo wielu osób. Przede wszystkim sukces nas, mieszkańców, którzy na różne sposoby dopominaliśmy się tej inwestycji. To także praca byłych samorządowców, wszystkich burmistrzów, polityków każdej opcji – mówił podczas otwarcia burmistrz Mateusz Feder. Dodał, że to zadanie pokazuje, jak ważne jest działanie ponadpartyjne.
Przypomnijmy, że w 2015 roku inwestycja ta została dopisana do zadań rządowych w końcówce rządów Ewy Kopacz(zabiegał o to ówczesny wiceminister infrastruktury Waldemar Sługocki). Wtedy do ministerstwa trafiło blisko 5 tys. podpisów strzelczan. Później rząd Prawa i Sprawiedliwości wpisał to zadanie do programu 100 obwodnic i rozpoczął się proces uzyskania wszystkich zgód na budowę oraz sama budowa. 21 marca 2023 roku ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wraz z ówczesnym wojewodą Władysławem Dajczakiem i burmistrzem wbili pierwszą łopatę pod budowę.
Do budowy nowej nawierzchni betonowej i obiektów wykorzystano ok. 200 ton stali, ponad 2 tys. m³ betonu (z czego blisko 1,4 tys. wbudowano w obiekty inżynierskie) i niemal 26 tys. ton mas bitumicznych. Posadzono też blisko, 1,3 krzewów i drzew
– Inaugurujemy budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich, pierwszej inwestycji w województwie lubuskim, która powstanie w ramach programu obwodnicowego. Dzięki tej drodze mieszkańcy odpoczną od ruchu tranzytowego, a poruszanie się po ulicach miasta będzie bezpieczniejsze. Dobra infrastruktura jest konieczna, aby cała Polska mogła się równomiernie rozwijać – mówił wtedy minister A. Adamczyk.
Zgodnie z planem zadanie miało się zakończyć pod koniec kwietnia. Przetarg wygrała firma Colas Polska, która sama projektowała jej przebieg oraz budowała. Całość kosztowało blisko 78 mln zł. Samo otwarcie przypadło już na rządy koalicyjne. – Właśnie to pokazuje, że nas na dole nie interesuje wielka polityka, my chcemy, by każdy rząd zauważał potrzeby wsi, małych miasteczek i miast i by była ciągłość inwestycyjna, bo to daje prawdziwy zrównoważony rozwój całego kraju. Z perspektywy Warszawy obwodnica Strzelec nie jest wielkim zadaniem, ale dla nas, mieszkańców, najważniejszym. Cieszymy się, że to się udało. To nasz wspólny sukces – mówił do zebranych Mateusz Feder.
Mimo mrozu i padającego śniegu w sobotę 15 lutego na oficjalnym otwarciu pojawili się politycy, radni, wykonawcy oraz sami mieszkańcy. Uroczystość organizował inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych w Zielonej Górze. Na otwarciu obecny był wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, który odpowiedzialny jest w resorcie za budowę dróg. Podkreślił, że uroczystość ta ma miejsce w okolicach walentynek, a to zadanie leżało na sercu wielu mieszkańcom. – To swoisty prezent – mówił z uśmiechem. I kontynuował: – Obwodnica Strzelec Krajeńskich to inwestycja, na którą mieszkańcy czekali od lat. Teraz możemy mówić o realnej poprawie bezpieczeństwa, płynności ruchu i jakości życia w mieście. Nowa trasa wyprowadza ruch tranzytowy poza miasto, a podróże w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego i Trójmiasta będą szybsze i bezpieczniejsze — powiedział Stanisław Bukowiec.
Z kolei wojewoda lubuski Marek Cebula podkreślał, że sam wie, jaką radość muszą czuć strzelczanie, bo przez dekadę był burmistrzem Krosna Odrzańskiego, które także niebawem będzie miało również obwodnicę. – Po budowie dużych dróg jak autostrady czy S3, przyszedł czas na obwodnice i drogi lokalne. Niektóre z miejscowości, zwłaszcza tych małych, są rozjeżdżane przez setki tysięcy samochodów w roku. Po tych obserwacjach należało budować obwodnice miast powiatowych, ta inwestycja ulży mieszkańcom Strzelec Krajeńskich. To oni musieli się zmagać z zakorkowanym miastem. Takich miejsc jest więcej – zauważył.
Dyrektor GDDKiA w Zielonej Górze Henryk Janowicz cieszył się, że firma bardzo sprawnie poradziła sobie z całą inwestycją. – Obwodnica pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza miejscowość, odciążyć istniejącą sieć dróg, a także uspokoić ruch w centrum miasta. Dzięki temu skróci się także czas podróży – cieszył się.
A jak technicznie wygląda obwodnica? Jest to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 7,3 km. W zakres inwestycji weszła budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana została także infrastruktura towarzysząca, m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
Do budowy nowej nawierzchni betonowej i obiektów wykorzystano ok. 200 ton stali, ponad 2 tys. m³ betonu (z czego blisko 1,4 tys. wbudowano w obiekty inżynierskie) i niemal 26 tys. ton mas bitumicznych. Posadzono też blisko, 1,3 krzewów i drzew.
Obwodnica omija miasto od strony północnej. Trasa początkowo biegnie głównie przez tereny rolne. Na wysokości drugiego kilometra obwodnica przecina drogę lokalną i przebiega w pobliżu zabudowań miejscowości Piastowo. Za trzecim kilometrem przecina drogę wojewódzką nr 156, a kawałek dalej drogę lokalną do Bronowic. Następnie biegnie przez dolinę cieku Młynówka, pomiędzy stawem rybnym, a kompleksem obszarów podmokłych i Jeziorem Górnym. W dalszej części trasa poprowadzona została w pobliżu zabudowań produkcyjnych miejscowości Strzelce Klasztorne, a następnie zabudowań mieszkalnych Małego Osiedla, za którym łączy się ponownie z drogą krajową.
Głównym wykonawcą była firma Colas Polska. Jej przedstawiciel Ferdynand Waliszewski zauważa, że jest to droga nowoczesna i bezpieczna. – Budowaliśmy ją nowym śladem, co pozwoliło wykonać prace szybciej i bardziej efektywnie. Obwodnica była gotowa wcześniej, ale należało jeszcze dochować wszystkich formalności i przejść niezbędne odbiory. Każda taka inwestycja musi być dokładnie sprawdzona pod względem możliwości przejęcia ruchu i bezpieczeństwa, bo to jest najważniejsze – podkreśla.
Oko
Fot. GDDKiA w Zielonej Górze
Kalendarium
2 kwietnia 2016 r. – podpisaliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej
7 listopada 2018 r. – uzyskaliśmy decyzję środowiskową
lipiec 2020 r. – ogłosiliśmy przetarg na projekt i budowę
27 maja 2021 r. – podpisaliśmy umowę z firmą Colas Polska na projekt i budowę obwodnicy
18 listopada 2022 r. – uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
30 listopada 2022 r. – przekazaliśmy wykonawcy plac budowy
15 lutego 2025 r. – otworzyliśmy obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22
w ramkę
WAŻNA INFORMACJA DLA KIEROWCÓW JADĄCYCH W KIERUNKU LIPICH GÓR
Kierowcy tuż po otwarciu obwodnicy narzekali, że bardzo długo trzeba stać na światłach na skrzyżowaniu w kierunku Lipich Gór. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych informuje, że aby się zmieniło światło na zielone na tym skrzyżowaniu, należy podjechać minimum cztery metry do linii świateł.
Tak działa tzw. inteligentne skrzyżowanie.