Badania wzroku u dzieci – czemu służą i dlaczego są tak ważne?
Układ wzrokowy człowieka zmienia się całe życie. Najbardziej dynamiczne zmiany zachodzą do 10 roku życia i to one kształtują funkcje, które decydują o prawidłowym działaniu narządu wzroku w dalszych etapach życia.
Kiedy dziecko rozwija się i uczy swoich pierwszych słów i pierwszych kroków, w oku dokonuje się niewidoczny z zewnątrz proces tworzenia widzenia przestrzennego. Zachodzi także ogólny proces “coraz wyraźniejszego” widzenia, jako że noworodki mają znacznie gorsze widzenie niż dorośli, i dopiero z czasem ulega ono poprawie. Ostrość wzroku podobną do pełnej ostrości widzenia dorosłego oka dzieci uzyskują w wieku 4 lat, pod warunkiem, że dojrzewanie wielu elementów drogi wzrokowej – nie tylko gałki ocznej – przebiega prawidłowo.
Wkraczając w etap szkolny nasz układ wzrokowy ma już ustabilizowane procesy odpowiadające za wyraźne i stabilne widzenie. Procesy takie jak fiksacja, złożone ruchy oczu i akomodacja są sprzymierzeńcem efektywnej edukacji. Jednak w wieku szkolnym czekają na nie nowe zagrożenia. Zwiększa się ilość pracy wzrokowej związana z czasem spędzonym z książkami, tabletem czy telefonem. Nadmiar pracy wzrokowej z bliska sprawia, że coraz częściej (i coraz wcześniej) wykształca się u dzieci wada krótkowzroczna. Dziecko nie wie jak ma widzieć i najczęściej jest nieświadome powolnego pogorszenia się widzenia, aż do czasu gdy brak jakości widzenia staje się mocno dokuczliwy.
Niestety, nie każde zgłaszane dolegliwości wzroku można łatwo rozwiązać.
Przeważnie wystarczy skorygowanie wady wzroku i stosowanie się do prostych zaleceń odnośnie higieny układ wzrokowego (jak np. skracanie dzieciom czasu na zabawy z telefonem). Może się jednak okazać, że nieskorygowana wada wzroku doprowadziła do rozregulowania pracy układu wzrokowego, co może prowadzić do takich zaburzeń jak: uciekanie oka, zezowanie, bóle głowy czy niedowidzenie. W takich przypadkach same okulary nie wystarczą i należy wprowadzić terapię widzenia. Są to indywidualnie dobrane przez specjalistę, dopasowane do danych zaburzeń zestawy ćwiczeń, które mają na celu nauczenie nowych sprawności cały układ wzrokowy. Ćwiczenia wykonywane przez pacjenta pod okiem specjalisty, mogą wspierać leczenie zezowania i niedowidzenia, a także mogą być wsparciem terapii dla dzieci ze słabą koncentracją uwagi, koordynacją ruchów ciała, problemami w nauce czy dysleksją.
Tu pomocne stają się badania przesiewowe zarówno ostrości widzenia, jak też bardziej złożonych funkcji wzrokowych. Badania te mogą wcześnie wyłapać pierwsze nieprawidłowości i konieczność konsultacji ze specjalistą. Regularne badania kontrolne u specjalisty od wzroku: okulisty, optometrysty czy ortoptysty, są zalecane przez polskie i zagraniczne towarzystwa: najmłodsze dzieci – między 6-12 miesiącem życia, a następnie po ukończeniu pierwszego roku życia co najmniej raz w roku aż do 16 roku życia.
Jeśli masz dziecko, zapraszamy do naszego gabinetu gdzie oferujemy kompleksowe badanie wzroku! Jeśli będzie trzeba rozpocząć terapię wzroku to Pani Beata (nasza optometrystka i ortoptystka) zaopiekuje się Twoim dzieckiem i przeprowadzi je przez ćwiczenia w maksymalnie efektywny i przyjemny dla niego sposób 😊
ZAPRASZAMY!
artykuł sponsorowany